UNIT KUALITI
PENGENALAN
Unit Kualiti, Hospital Seri Manjung mula diwujudkan secara rasmi pada 1 ogos 2003. Kewujudan unit ini adalah atas saranan dan keperluan dari bahagian Perkembangan Perubatan, Kementerian Kesihatan Malaysia melalui pekeliling bil (35) dlm KKM bertarikh 30 januari 2002, yang menyatakan setiap hospital utama dikehendaki menubuhkan Unit Sokongan Sekretariat Kualiti.
Unit Kualiti, Hospital Seri Manjung adalah berfungsi sebagai nadi penggerak inisiatif peningkatan kualiti di Hospital Seri Manjung, melalui penubuhan jawatankuasa berkaitan aktiviti peningkatan kualiti. Agenda perubahan dan penambahbaikan berterusan dapat dilaksanakan secara telus dan harmoni. Antara inisiatif peningkatan kualiti yang terdapat di Hospital Seri Manjung adalah Petunjuk Prestasi Utama (KPI), Patient Safety Goals dan Incident Reporting, Program Akreditasi, Program Quality Assurance, Lean Healthcare, Hospital Kluster, Inovasi, Garis panduan amalan klinikal (CPG), Pengurusan Aduan dan Medicolegal, Credentialing & Privileging, Mortaliti dan Morbiditi, Budaya Korporat dan banyak lagi aktiviti peningkatan kualiti yang lain.
Inisiatif peningkatan kualiti tersebut digerakkan mengikut jawatankuasa yang ditubuhkan dan dilantik. Penyelarasan dan status kemajuan aktiviti peningkatan kualiti akan dibentangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Pemandu Kualiti dan Jawatankuasa Inisiatif Kualiti tersebut mengikut jadual mesyuarat yang ditetapkan.
VISI
Kami akan menyediakan perkhidmatan yang berkualiti tinggi dan bertumpukan pesakit melalui kecemerlangan dalam penyelidikan klinikal, latihan, pendidikan, inovasi dan teknologi bersesuaian dengan kakitangan yang prihatin, penyayang, komited dan professional.
MISI
Misi Unit Kualiti ialah mewujudkan penglibatan dan penyertaan anggota Hospital Seri Manjung dalam mengambil langkah-langkah positif bagi meningkatkan lagi dan mengekalkan kualiti dalam perkhidmatan.
PIAGAM PELANGGAN
Unit Kualiti menyediakan perkhidmatan sokongan kepada aktiviti-aktiviti kualiti yang dijalankan oleh Hospital ini. Perkhidmatan yang disediakan adalah mengikut keutamaan, kepentingan, permintaan dan impak terhadap hasil jagaan kesihatan.
SKOP PERKHIDMATAN
- Unit Kualiti, Hospital Seri Manjung sebagai sumber rujukan dan aspirasi dalam perancangan, strategi, dan pelaksanaan inisiatif kualiti.
- Memantau dan menggerakkan jawatankuasa berkaitan kualiti agar mencapai objektif dan sasaran yang telah dirancang dan ditetapkan.
- Memberi khidmat nasihat kepada kakitangan hospital tentang cadangan penambahbaikan kualiti yang boleh dilaksanakan diperingkat lapangan.
- Menjalankan audit pemantauan tentang inisiatif kualiti bermula dari audit perancangan, audit pematuhan peraturan, hingga kepada audit keberkesanan tindakan penambahbaikan.
- Mengendali dan penguruskan urusan berkaitan pengauditan dan survey yang dijalankan sama ada dalaman atau luaran.
- Unit Kualiti sebagai tempat penyimpanan data hospital yang mampan dan terkini.
- Membantu pihak Hospital dalam analisa data tertentu untuk tujuan penambahbaikan diperingkat Hospital.
- Menganjurkan mesyuarat berkaitan inisiatif kualiti mengikut takwim perancangan.
- Menyediakan laporan tertentu terutama laporan kualiti untuk dimajukan ke pihak Jabatan Kesihatan Negeri dan juga Kementerian Kesihatan Malaysia.
WAKTU OPERASI
Isnin Hingga Khamis - 8.00 - 5.00 petang
Rehat (1.00 - 2.00 petang)
Jumaat - 8.00 - 5.00 petang
Rehat (12.15 tengahari -2.45 petang)
Sabtu & Ahad & Hari Cuti Umum - Tutup