• Laman Utama
  • Perkhidmatan
  • Sokongan Klinikal
  • Dietetik dan Sajian

Jabatan Dietetik Dan Sajian



  • Perkhidmatan Dietetik

    Objektif Umum:

    Untuk memastikan perkhidmatan dietetik yang cemerlang melalui penyampaian perkhidmatan secara profesional dan berkualiti berorientasikan pelanggan.

    Objektif Khusus:

    1. Memberi perkhidmatan klinikal, komuniti, kesihatan awam dan ketering dietetik yang berkualiti.

    2. Memberi perkhidmatan kepakaran dietetik klinikal secara profesional, sistematik dan penglibatan dalam rawatan multi disiplin.

    3. Melaksanakan penyelidikan berkaitan

    4. Menjalinkan kerjasama erat dengan agensi yang berkaitan

     Perkhidmatan Sajian

    Objektif Umum:

    Untuk memastikan perkhidmatan makanan dilaksanakan secara profesional, selamat, berkualiti dan efektif.

    Objektif Khusus:

    1. Memberi perkhidmatan makanan secara profesional dan efisien berorientasikan keperluan dan kehendak pelanggan.

    2. Menyediakan makanan yang sihat dan berkualiti mengikut prinsip Sistem Jaminan Keselamatan Makanan.

    3. Melaksanakan penyelidikan berkaitan

    4. Mengoptima penggunaan peruntukan belanja mengurus tanpa mengabaikan keperluan pemakanan pelanggan.


    1. Menyediakan diet normal Kelas 3 untuk ibu yang menemani anak di wad kanak-kanak.
    2. Menyediakan makanan untuk doktor yang bertugas atas panggilan (on-call) di hospital dan doktor serta paramedik yang bertugas di Dewan Bedah
    3. Membekalkan makanan untuk pesakit yang menerima rawatan harian.
    4. Membekalkan dry ration @ bekalan makanan kering kepada wad.
    5. Memberi khidmat ‘medical nutrition therapy’ untuk pesakit dalam dan pesakit luar yang dirujuk oleh doktor.
    6. Memberi ceramah, latihan dan pendidikan berterusan mengikut keperluan.
    7. Memberi latihan praktikal katering dan latihan ‘internship’ dietetik kepada pelatih-pelatih Institusi Pendidikan Tinggi mengikut keperluan.
    8. Melaksanakan kajian untuk peningkatan mutu perkhidmatan.
  • Perkhidmatan Dietetik :

    Peratus pesakit dalam mendapat perkhidmatan dietetik dalam tempoh masa 24 jam hari bekerja.

    Perkhidmatan Makanan :

    Makanan diambil oleh petugas wad mengikut tempoh masa berikut :

    Sarapan Pagi 7.15 pagi - 8.00 pagi 
    Makan Tengahari 11.30 pagi - 12.00 tengahari 
    Minum Petang 2.15 petang - 3.00 petang
    Makan Malam : 5.15 petang - 6.00 petang
  • jadual dietetik
  • NAMA PEGAWAI

    TELEFON

    JAWATAN

    PERKHIDMATAN DIETETIK

    DAHLIA BINTI MOHAMMAD

    8328

    Ketua Jabatan / Pegawai Dietetik U48

    ZAMILA BINTI ZAMIL

    5923

    Pegawai Dietetik U44

    PERKHIDMATAN SAJIAN

    NOOR ZAIDATUL HUSNA BINTI HASSAN BASRI

    1221

    Ketua Sajian / Pegawai Penyediaan Makanan C44

    NOORASMALIZA BINTI KAMARUDDIN

    1221

    Penolong Pegawai Penyediaan Makanan C32

    BILIK-BILIK

    TELEFON

    BILIK KONSULTASI DIET

    05-8204190/ 8190

    Klinik diet hanya beroperasi pada hari Selasa, Rabu dan Khamis.

    (dari jam 8.30 pagi hingga 12.30 tengahari dan 2.15 petang hingga 4.15 petang)