Profil Bahagian  

Pengenalan

Bahagian Kesihatan Pergigian (BKP), Jabatan Kesihatan Negeri Perak diketuai oleh Timbalan Pengarah Kesihatan Negeri (Pergigian) yang bertanggungjawab kepada Pengarah Kesihatan Negeri Perak. Bahagian ini mempunyai tiga seksyen utama dalam perkhidmatan kesihatan pergigian iaitu:

  • Seksyen Pengurusan Strategik Kesihatan Pergigian

Merangkumi unit pembangunan dan perkembangan fasiliti & kaji selidik, serta unit perkembangan profesion, teknologi & pengurusan maklumat kesihatan.

  Carta Organisasi

Senarai Pejabat Kesihatan Pergigian Daerah
   
  • Seksyen Penjagaan Kesihatan Pergigian

Merangkumi unit penjagaan kesihatan pergigian primer dan kepakaran serta unit pergigian masyarakat dan promosi kesihatan pergigian.

  • Seksyen Amalan & Perkembangan Kesihatan Pergigian

Merangkumi unit amalan kesihatan pergigian professional dan auksilari, unit kualiti kesihatan pergigian dan unit penguatkuasaan kesihatan pergigian.

Bahagian ini juga dikendalikan oleh Unit Pengurusan Kesihatan Pergigian yang merupakan unit sokongan dalam pengurusan pentadbiran dan pengurusan kewangan.

Pengurusan Pentadbiran: Menyediakan surat menyurat rasmi bahagian, data pergerakan anggota dan hal-hal berkaitan sumber manusia.

Pengurusan Kewangan: Menyediakan data perbelanjaan mengurus aktiviti kesihatan pergigian dan nota minta untuk kelulusan TPKN (G) dan Pengarah Kesihatan, menguruskan tuntutan perjalanan anggota pergigian serta elaun-elaun berkaitan serta menyelaraskan pinjaman kewangan anggota.

Terdapat 10 buah Pejabat Kesihatan Pergigian Daerah (PKPD) yang diketuai oleh Pegawai Pergigian Daerah untuk menguruskan pentadbiran di daerah.

  
     
Objektif Bahagian  

Meningkatkan status kesihatan mulut penduduk di Negeri Perak Darul Ridzuan kepada tahap yang optima melalui penyampaian perkhidmatan penggalakan (promosi), pencegahan, perawatan dan pemulihan melibatkan fasiliti primer dan kepakaran. 

 
Senarai Perkhidmatan  

Memberi perkhidmatan pergigian asas (Primer) kepada semua lapisan masyarakat termasuk:

  1. Aktiviti promosi dan pendidikan kesihatan pergigian sama ada secara bersemuka di sekolah atau komuniti dan melalui dalam talian atau media sosial seperti Facebook Page rasmi BKP Negeri Perak (https://www.facebook.com/BKPPerak)
  2. Analisa kesihatan pergigian merangkumi pemeriksaan pergigian dan perkhidmatan x-ray pergigian 
  3. Rawatan pencegahan klinikal seperti sealan fisur, sapuan fluoride dan PPR 
  4. Rawatan asas yang disediakan adalah: tampalan, penskaleran, pembuatan gigi palsu dan cabutan
  5. Rawatan asas separa kompleks yang disediakan adalah: rawatan salur akar/endodontik dan pembedahan kecil 

Bagi kes kompleks yang memerlukan rawatan lanjut, pesakit akan dirujuk untuk mendapatkan perkhidmatan kepakaran pergigian bagi khidmat perundingan dan rawatan klinikal. Antara bidang kepakaran yang terdapat di negeri Perak ialah:

  1. Kepakaran Bedah Mulut dan Maksilofasial
    • Merawat penyakit serta kecederaan yang melibatkan bahagian mulut, rahang, muka, leher, kepala dan struktur-struktur yang berkaitan
  2. Kepakaran Pediatrik Pergigian
    • Meliputi prosedur diagnostik dan teraputik serta pembedahan mulut untuk pesakit yang berumur 16 tahun dan ke bawah dengan keutamaan kepada kanak-kanak keperluan khas, mempunyai masalah perubatan, serta kanak-kanak yang sukar memberikan kerjasama ketika menerima rawatan di klinik pergigian primer.
  3. Kepakaran Patologi dan Perubatan Mulut
    • Mengenalpasti dan mengurus penyakit-penyakit yang menjejaskan bahagian mulut dan maksilofasial
  4. Kepakaran Ortodontik
    • Pengurusan rawatan gigi yang tidak teratur dengan penggunaan aplians (aplians boleh tanggal atau aplians tetap). 
    • Perkhidmatan ortodontik disediakan untuk murid sekolah di bawah 18 tahun dan pesakit yang memerlukan penjagaan multidisplinari seperti pesakit dengan kecacatan kraniofasial atau hypodontia
  5. Kepakaran Periodontik
    • Menjalankan aktiviti pencegahan, diagnosis dan rawatan penyakit yang berkaitan dengan tisu penyokong gigi iaitu gusi, tulang alveolus, ligamen peridontium dan simentum
  6. Kepakaran Restoratif
    • Merangkumi prosedur konservatif lanjut termasuk rawatan salur akar/endodontik kompleks, prostodontik (pembuatan gigi palsu kekal seperti korona (crown), jambatan (bridge), onlay, inlay dan veneer serta prostesis boleh tanggal seperti dentur, obturator dan prostesis maksilofasial) serta rawatan implan pergigian. 

Selain itu, perkhidmatan kesihatan pergigian juga meliputi dan rawatan pencegahan klinikal bagi meningkatkan taraf kesihatan mulut individu dan masyarakat.

Image

WAKTU OPERASI

7.30 pagi - 5.30 petang

 

 

PAPARAN WEB
dengan resolusi 1328 x 768
JUMLAH PELAWAT

Hari Ini : 442

Bulan Ini : 7478

Keseluruhan : 46824

KEMASKINI
Isnin, 20 Mac 2023 @ 07:20 am

 

 

Hakcipta Terpelihara © 2022 Jabatan Kesihatan Negeri Perak

 
Seksyen Orang Awam
Senarai Tadbiran JKNP
Maklumat Am
Lain-Lain
Seksyen Swasta
Tender dan Sebutharga
Seksyen Warga JKN Perak
Aplikasi Kerajaan
Sistem Intranet
Lain-lain
Perkhidmatan Atas Talian
  • SiSPAA - Integrated Sistem Pemantauan Aduan Agensi Awam
  • MYCPD  - Online Monitoring Of Continuing Professional Developemet
  • ePatuh - Sistem Akuan Pematuhan Dasar Keselamatan ICT
  • GPIS  - Government Procurement Information System
  • BPFK- Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan KKM
  • S3PK - Sistem Penilaian Prestasi Pengurusan Kewangan
  • e-Measles - Sistem Maklumat Siasatan Measles
  • Fosim Domestik- Sistem Maklumat Keselamatan Makanan Malaysia Untuk Domestik
  • Portal HRMIS - Sistem  Maklumat Pengurusan Sumber Manusia
  • NDR - National Diabetes Registry
Muat Turun Borang
SeksyenMediaKesihatan
SeksyenPautanPantas
SeksyenIntranet
15
Hospital

12
Pejabat Kesihatan Daerah
10
Pejabat Kesihatan Pergigian Daerah
1
Makmal Kesihatan Awam
88
Klinik Kesihatan
204
Fasiliti Pergigian
230
Klinik Desa
19
Klinik Komuniti
9
Klinik Ibu & Anak
SeksyenDataTerbuka

Apa Itu Data Terbuka

Data terbuka ialah data yang boleh digunakan secara bebas, boleh dikongsikan dan digunakan semula oleh rakyat, agensi Kerajaan dan swasta untuk pelbagai tujuan. Ia berperanan sebagai penggerak dalam inisiatif Kerajaan berpaksikan rakyat. Pelaksanaan data terbuka Kerajaan dapat meningkatkan ketelusan penyampaian perkhidmatan Kerajaan menerusi perkongsian data yang tepat, cepat dan relevan di samping meningkatkan produktiviti ekonomi digital negara melalui industri atau inovasi baharu dengan penglibatan rakyat dan komuniti perniagaan. Ia juga meletakkan Malaysia setaraf dengan Negara lain dalam inisiatif Kerajaan Digital. Jabatan Kesihatan Negeri Perak telah mengambil tindakan mengenalpasti set data bagi pelaksanaan data terbuka dalam setiap perkhidmatan jabatan.

Penggunaan data atau penggunaan semula data hendaklah mematuhi terma dan syarat :

Terma Penggunaan Data Terbuka Kerajaan 1.0

Terma Penggunaan ini ditadbir oleh undang-undang di bawah bidang kuasa dan pemilik data ialah pemilik utama bagi data tersebut.

Data Terbuka Jabatan Kesihatan Negeri Perak - klik sini