VISI
Menjadi peneraju kecemerlangan dalam perkhidmatan dietetik dan pengurusan perkhidmatan makanan yang bertaraf antarabangsa.
MISI
Misi Jabatan Dietetik dan Sajian adalah untuk menerajui dan berusaha bersama-sama :
- Perkhidmatan Dietetik :
Penyelidikan dietetik dan katering dietetik kepada pelanggan dengan mengutamakan inovasi, teknologi dan amalan terkini ke arah peningkatan kualiti berterusan.
- Perkhidmatan Makanan:
Menyediakan perkhidmatan makanan yang sihat, berkualiti dan dijamin selamat menepati keperluan pelanggan dengan mengutamakan inovasi, perkembangan teknologi terkini dan melaksanakan penyelidikan serta mempromosikan perkhidmatan makanan kepada komuniti.
Perkhidmatan Dietetik
Objektif Umum:
Untuk memastikan perkhidmatan yang cemerlang melaui penyampaian perkhidmatan secara profesional dan berkualiti berorientasikan pelanggan.
Objektif Khusus:
Memberi perkhidmatan klinikal, komuniti, kesihatan awam dan ketering dietetik yang berkualiti.
Memberi perkhidmatan kepakaran dietetik klinikal secara profesional, sistematik dan penglibatan dalam rawatan multi disiplin.
Melaksanakan penyelidikan berkaitan
Menjalinkan kerjasama erat dengan agensi yang berkaitan
Perkhidmatan Sajian
Objektif Umum:
Untuk memastikan perkhidmatan makanan dilaksanakan secara profesional, selamat, berkualiti dan efektif.
Objektif Khusus:
Memberi perkhidmatan makanan secara profesional dan efisien berorientasikan keperluan dan kehendak pelanggan.
Menyediakan makanan yang sihat dan berkualiti mengikut prinsip Sistem Jaminan Keselamatan Makanan.
Melaksanakan penyelidikan berkaitan
Mengoptima penggunaan peruntukan belanja mengurus tanpa mengabaikan keperluan pemakanan pelanggan.
Menyediakan diet normal Kelas 3 untuk ibu yang menemani anak di wad kanak-kanak.
Menyediakan makanan untuk doktor yang bertugas atas panggilan (on-call) di hospital dan doktor serta paramedik yang bertugas di Dewan Bedah
Membekalkan makanan untuk pesakit yang menerima rawatan harian.
Membekalkan dry ration @ bekalan makanan kering kepada wad.
Memberi khidmat ‘medical nutrition therapy’ untuk pesakit dalam dan pesakit luar yang dirujuk oleh doktor.
Memberi ceramah, latihan dan pendidikan berterusan mengikut keperluan.
Memberi latihan praktikal katering dan latihan ‘internship’ dietetik kepada pelatih-pelatih Institusi Pendidikan Tinggi mengikut keperluan.
Melaksanakan kajian untuk peningkatan mutu perkhidmatan.
Perkhidmatan Dietetik :
Peratus pesakit dalam mendapat perkhidmatan dietetik dalam tempoh masa 24 jam hari bekerja.
Perkhidmatan Makanan :
Makanan diambil oleh petugas wad mengikut tempoh masa berikut :

NAMA PEGAWAI | TELEFON | JAWATAN |
PERKHIDMATAN DIETETIK | ||
DAHLIA BINTI MOHAMMAD | 8328 | Ketua Jabatan / Pegawai Dietetik U48 |
ZAMILA BINTI ZAMIL | 5923 | Pegawai Dietetik U44 |
PERKHIDMATAN SAJIAN | ||
NOOR ZAIDATUL HUSNA BINTI HASSAN BASRI | 1221 | Ketua Sajian / Pegawai Penyediaan Makanan C44 |
NOORASMALIZA BINTI KAMARUDDIN | 1221 | Penolong Pegawai Penyediaan Makanan C32 |
BILIK-BILIK | TELEFON | |
BILIK KONSULTASI DIET | 05-8204190/ 8190 | Klinik diet hanya beroperasi pada hari Selasa, Rabu dan Khamis. (dari jam 8.30 pagi hingga 12.30 tengahari dan 2.15 petang hingga 4.15 petang) |