my  en  |  soalan lazim1  hubungi kami1  aduan sispa1  peta lamanmap1  |

  preset 1  preset 2  preset 3  preset empat  

Dietetik dan Sajian


VISI 

Menjadi peneraju kecemerlangan dalam perkhidmatan dietetik dan pengurusan perkhidmatan makanan yang bertaraf antarabangsa.

MISI

Misi Jabatan Dietetik dan Sajian adalah untuk menerajui dan berusaha bersama-sama :

  • Perkhidmatan Dietetik :
        Memberi perkhidmatan dietetik klinikal, dietetik komuniti dan kesihatan awam.

Penyelidikan dietetik dan katering dietetik kepada pelanggan dengan mengutamakan inovasi, teknologi dan amalan terkini ke arah peningkatan kualiti berterusan.

  • Perkhidmatan Makanan:

Menyediakan perkhidmatan makanan yang sihat, berkualiti dan dijamin selamat menepati keperluan pelanggan dengan mengutamakan inovasi, perkembangan teknologi terkini dan melaksanakan penyelidikan serta mempromosikan perkhidmatan makanan kepada komuniti.

Perkhidmatan Dietetik

Objektif Umum:

Untuk memastikan perkhidmatan yang cemerlang melaui penyampaian perkhidmatan secara profesional dan berkualiti berorientasikan pelanggan.

Objektif Khusus:

  1. Memberi perkhidmatan klinikal, komuniti, kesihatan awam dan ketering dietetik yang berkualiti.

  2. Memberi perkhidmatan kepakaran dietetik klinikal secara profesional, sistematik dan penglibatan dalam rawatan multi disiplin.

  3. Melaksanakan penyelidikan berkaitan

  4. Menjalinkan kerjasama erat dengan agensi yang berkaitan

Perkhidmatan Sajian

Objektif Umum:

Untuk memastikan perkhidmatan makanan dilaksanakan secara profesional, selamat, berkualiti dan efektif.

Objektif Khusus:

  1. Memberi perkhidmatan makanan secara profesional dan efisien berorientasikan keperluan dan kehendak pelanggan.

  2. Menyediakan makanan yang sihat dan berkualiti mengikut prinsip Sistem Jaminan Keselamatan Makanan.

  3. Melaksanakan penyelidikan berkaitan

  4. Mengoptima penggunaan peruntukan belanja mengurus tanpa mengabaikan keperluan pemakanan pelanggan.

  1. Menyediakan diet normal Kelas 3 untuk ibu yang menemani anak di wad kanak-kanak.

  2. Menyediakan makanan untuk doktor yang bertugas atas panggilan (on-call) di hospital dan doktor serta paramedik yang bertugas di Dewan Bedah

  3. Membekalkan makanan untuk pesakit yang menerima rawatan harian.

  4. Membekalkan dry ration @ bekalan makanan kering kepada wad.

  5. Memberi khidmat ‘medical nutrition therapy’ untuk pesakit dalam dan pesakit luar yang dirujuk oleh doktor.

  6. Memberi ceramah, latihan dan pendidikan berterusan mengikut keperluan.

  7. Memberi latihan praktikal katering dan latihan ‘internship’ dietetik kepada pelatih-pelatih Institusi Pendidikan Tinggi mengikut keperluan.

  8. Melaksanakan kajian untuk peningkatan mutu perkhidmatan.

Perkhidmatan Dietetik :

Peratus pesakit dalam mendapat perkhidmatan dietetik dalam tempoh masa 24 jam hari bekerja.

Perkhidmatan Makanan :

Makanan diambil oleh petugas wad mengikut tempoh masa berikut :

jadual dietetik

NAMA PEGAWAI

TELEFON

JAWATAN

PERKHIDMATAN DIETETIK

DAHLIA BINTI MOHAMMAD

8328

Ketua Jabatan / Pegawai Dietetik U48

ZAMILA BINTI ZAMIL

5923

Pegawai Dietetik U44

PERKHIDMATAN SAJIAN

NOOR ZAIDATUL HUSNA BINTI HASSAN BASRI

1221

Ketua Sajian / Pegawai Penyediaan Makanan C44

NOORASMALIZA BINTI KAMARUDDIN

1221

Penolong Pegawai Penyediaan Makanan C32

BILIK-BILIK

TELEFON

 

BILIK KONSULTASI DIET

05-8204190/ 8190

Klinik diet hanya beroperasi pada hari Selasa, Rabu dan Khamis.

(dari jam 8.30 pagi hingga 12.30 tengahari dan 2.15 petang hingga 4.15 petang)

googlemap1

HOSPITAL TAIPING
Jalan Taming Sari
34000 Taiping, Perak Darul Ridzuan

  05-8204000
   htaiping@moh.gov.my

Paparan Laman Web

Untuk pengalaman yang lebih baik sila gunakan:

   Google Chrome;
   Microsoft Edge;
  Firefox,
dengan resolusi 1366 x 768

Mobile Web

Image
Jumlah Pelawat
Hari Ini: 76
Jumlah Keseluruhan: 29,303

Tarikh Kemaskini

  • 20 September 2025

PETA LAMAN   |   PENAFIAN   |   DASAR PRIVASI   |   DASAR KESELAMATAN   |   SOALAN LAZIM   |   BANTUAN

icon fb  icon tiktok  icon pic  icon video